Czy teleporady w podstawowej opiece zdrowotnej to już przeszłość? Z takim pytaniem zwrócił się do nas nasz telewidz, któremu – jak sam zaznacza mimo złego samopoczucia i objawów infekcji żołądkowo-jelitowej – odmówiono udzielenia porady lekarskiej przez telefon. W przychodni usłyszał, że tego rodzaju forma kontaktu z lekarzem nie jest już dostępna. Czy zatem nastąpiła zmiana w przepisach, czy może jest to jednostkowy przypadek? Wystąpiliśmy z prośbą o wyjaśnienie tej kwestii do Narodowego Funduszu Zdrowia.
Placówki POZ działają od poniedziałku do piątku w godzinach 8-18 z wyłączeniem dni ustawowo wolnych od pracy. Porady udzielane są w poradni lub – w przypadkach uzasadnionych wskazaniami medycznymi – w domu pacjenta zgodnie z harmonogramem pracy poradni.
Dodatkowo jednostki POZ są zobowiązane do zapewnienia możliwości uzyskania przez pacjenta świadczeń udzielanych na odległość przy użyciu systemów teleinformatycznych lub systemów łączności, tzw. Teleporady.
Należy jednak pamiętać, że finalnie decyzję o formie kontaktu z pacjentem podejmuje lekarz. Szczególnie w sytuacji, kiedy trzeba wystawić receptę czy też dać zwolnienie lekarskie. Lekarz ocenia na podstawie zgłoszenia czy istnieje konieczność zbadania i wizyty osobistej pacjenta w poradni.
W sytuacji, gdy pacjent nie jest w stanie dotrzeć samodzielnie do poradni ma możliwość poproszenia swojego lekarza POZ o wizytę domową. Wówczas badanie zostaje przeprowadzone w domu pacjenta i na tej podstawie zostaje postawiona diagnoza i rozpoczęte leczenie.
Kiedy warto skorzystać z teleporady?
W niektórych przypadkach skorzystanie z teleporady może okazać się lepszym rozwiązaniem niż wizyta osobista, zwłaszcza gdy potrzebujesz:
- konsultacji w sprawie kontynuacji stosowania leków stałych lub zmiany dawkowania, czy sposobu zażywania leków;
- kontroli w trakcie leczenia – gdy została wcześniej uzgodniona z lekarzem;
- omówienia wyników badań laboratoryjnych lub dokonywanych w domu pomiarów (np. ciśnienia tętniczego czy glukozy);
- konsultacji w zakresie profilaktyki zdrowotnej (np. porada co do sposobu żywienia, omówienie planu postępowania w danej chorobie lub gdy jest się zdrowym);
Kiedy nie można skorzystać z teleporady?
Teleporada nie może odbyć się w następujących sytuacjach:
- wizyta dziecka do lat 6 – niezależnie od przyczyny (z wyjątkiem wizyty kontrolnej – po ustaleniu takiej formy konsultacji z lekarzem);
- jeśli stan zdrowia w związku z chorobą przewlekłą uległ zmianie, a zwłaszcza pogorszeniu;
- jeżeli jest podejrzenie, że możesz mieć nowotwór;
- jeżeli jest to pierwsza wizyta po złożeniu deklaracji wyboru.
źródło: Magdalena Góralczyk, starszy specjalista Zespół Komunikacji Społecznej i Promocji.Łódzki Oddział Wojewódzki NFZ