Aktywizacja społeczno-ekonomiczna kobiet i osób młodych z obszarów objętych transformacją energetyczną – to tematyka warsztatów zorganizowanych przez Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego.
Spotkanie było częścią projektu realizowanego przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej we współpracy z firmą badawczą Ekorys. O szczegółach opowiedziała Joanna Kubiak z Departamentu Polityki Regionalnej i Współpracy Zagranicznej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego.
– Jest to jeden z elementów projektu realizowanego przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej we współpracy z firmą Ekorys. Z jednej strony Ekorys prowadzi badania – diagnozuje potrzeby i wyzwania dwóch grup docelowych: kobiet oraz osób młodych na tych terenach. Z drugiej strony projekt ma na celu zidentyfikowanie działań, które mogłyby zwiększyć aktywizację tych grup i sprawić, by ludzie ci chcieli pozostać na obszarze transformacji. To jest kluczowe działanie – rozpoznać potrzeby i dopasować odpowiednie inicjatywy. – Dzisiejsze warsztaty odbywają się w szerokim gronie interesariuszy, ponieważ zależy nam na poznaniu ich opinii na temat materiału przygotowanego przez firmę Ekorys. Firma zdiagnozowała wstępne potrzeby i zaproponowała działania – teraz wspólnie chcemy przedyskutować, czy zmierzają one w oczekiwanym kierunku – podkresla Joanna Kubiak z Departamentu Polityki Regionalnej i Współpracy Zagranicznej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego.
W ramach projektu przeprowadzono również badania ankietowe i wywiady z osobami młodymi.
– Jednym z wyzwań, które zostały zidentyfikowane, jest niewystarczający transport publiczny oraz problem z dojazdem i brak atrakcyjnych ofert pracy. Młodzi właśnie tak postrzegają te trudności. Jednak naszym zadaniem – nas wszystkich – jest ich zmotywować, zachęcić do tego, by spróbowali znaleźć pomysł na siebie, by dostrzegali plusy, a nie tylko przeszkody. Projekt zakłada kontynuowanie działań oraz próbę jeszcze lepszego dotarcia do młodzieży, wsłuchiwania się w ich głos i dostosowywania przyszłych projektów do ich realnych potrzeb. Rozmawiamy też o nowych kanałach komunikacji – nie możemy trzymać się tego, co było. Wiemy już od nich, że media społecznościowe są ważne, ale nie wszystkie – Facebook nie jest już kanałem trafiającym do tej grupy docelowej. Najczęściej wskazywanym przez młodych jest TikTok – i to właśnie do tego medium powinniśmy się dostosować. Nie jest to łatwe, ale staramy się działać – mówi Joanna Kubiak z Departamentu Polityki Regionalnej i Współpracy Zagranicznej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego.