Tweet foto: © 2015 Telewizja Kablowa Bełchatów / www.ebelchatow.pl
Akty urodzenia, ślubu i zgonu. Od pierwszego marca zmieniły się zasady wydawania i rejestrowania tych dokumentów przez Urzędy Stanu Cywilnego.
Wszystkie Urzędy Stanu Cywilnego od 1 marca pracują na Centralnym Systemie Rejestrów Państwowych „Źródło”. Teraz o dowolny akt urodzenia, zawarcia małżeństwa czy zgony można wystąpić w dowolnym USC na terenie kraju. Nie są już prowadzone tradycyjne papierowe księgi, a wszystkie zamiany i nowe akty wprowadzane są do ogólnokrajowego centralnego systemu.
Chcąc uzyskać np. swój odpis aktu urodzenia w innym urzędzie musimy uzbroić się w cierpliwość. Nie otrzymamy go w tym samym dniu. Urząd w którym chcemy uzyskać dokument, musi bowiem wystąpić do właściwej jednostki USC, tej w której zakładany był akt, o wprowadzenie go do systemu. Po określonym w przepisach terminie dopiero trafi do naszych rąk. Udogodnieniem jest to, że taki dokument może zostać wysłany nam na nasz adres.
Przy rejestracji noworodka ułatwieniem jest to, że rodzice nie muszą przynosić ze sobą własnych aktów urodzenia czy ewentualnego aktu ślubu.
Nowy sposób elektronicznego wypełniania dokumentów i pojawiające się błędy systemowe w pierwszych miesiącach działania mogą wydłużyć czas załatwienia spraw.