PODZIEL SIĘ

Rząd ogłosił listę projektów jakie będą realizowane w ramach programu „Kolej Plus”. Nasze województwo jest jednym z największych beneficjentów programu. Wśród wyróżnionych projektów jest także ten obejmujący nasze miasto. Chodzi o linię kolejową nr 24 na odcinku Piotrków Trybunalski – Bełchatów wraz z jej wydłużeniem do Bogumiłowa.

Ogromnie cieszymy się z informacji ogłoszonej przez premiera Mateusza Morawieckiego. Wśród 34 inwestycji, jakie mają być realizowane w ramach rządowego programu „Kolej Plus”, znalazł się także ten dotyczący bezpośrednio Bełchatowa – powiedział Dariusz Matyśkiewicz, wiceprezydent Bełchatowa. 

Wniosek złożony przez Marszałka Województwa Łódzkiego – lidera naszego projektu, który opracowaliśmy wspólnie właśnie z województwem łódzkim oraz gminami: Kleszczów, Bełchatów i Wola Krzysztoporska, uzyskał akceptację i przeszedł formalne oceny dotyczące jego finansowania. Oznacza to, że modernizacja i elektryfikacja linii kolejowej nr 24 na odcinku Piotrków Trybunalski –Bełchatów wraz z jej wydłużeniem do Bogumiłowa, stanie się faktem. To kolejny etap naszej współpracy, aby uatrakcyjnić nasz region. Modernizacja i wydłużenie linii w kierunku zachodnim pozwoli na większe otwarcie Bełchatowa na ruch kolejowy, a w konsekwencji ściągnięcie do naszego miasta nowych inwestorów i turystów. Zapewni ona także większy komfort mieszkańcom, którzy aby podróżować koleją zmuszeni są dojeżdżać do dworca w Piotrkowie Trybunalskim czy Łodzi. To bardzo dobra informacja, szczególnie w obliczu czekającej Bełchatów i cały region transformacji energetycznej – podkreśla wiceprezydent Dariusz Matyśkiewicz.

Szacuje się, że projekt ten będzie kosztować ponad 800 mln zł. Środki rządowe pokryją 700 mln zł, reszta pochodzić będzie z budżetów poszczególnych partnerów projektu. Bełchatów dołoży 30,6 mln zł, województwo łódzkie 38,175 mln zł, gmina Kleszczów 24,48 mln zł, gmina Bełchatów 5 mln zł, a Wolna Krzysztoporska 1 mln zł. Co łącznie daje kwotę blisko 100 mln zł. – Wszyscy uznaliśmy, że koszty, jakie ma ponieść każdy z partnerów, są konieczne. Przełoży się to bowiem na uatrakcyjnienie naszego regionu. Tym bardziej, że jest to zaledwie ułamek wszystkich spodziewanych kosztów – dodaje wiceprezydent Matyśkiewicz.

Inwestycja ma być zrealizowana do 2028 roku. Projekt ma już opracowane studium planistyczno-prognostyczne po konsultacjach społecznych. Zawiera ono opisy poszczególnych trans, przejazdów i ich obsługi. To wstępny zarys planowanego przebiegu linii nr 24, który potrzebny jest do dokumentacji projektowej.

źródło: UM w Bełchatowie

zdjęcie: archiwum

1 KOMENTARZ

  1. Linia kolejowa nr 24.
    Linia została otwarta 31 grudnia 1977 r. jako element magistralnej trasy Warszawa–Bełchatów–Wrocław, jednak z powodu braku środków planowanej trasy nie doprowadzono do Wrocławia[3]. W latach 1987–2000 na linii prowadzono przewozy pasażerskie. Pierwotnie linia miała kończyć się na stacji Chorzew Siemkowice, gdzie łączyłaby się z linią nr 131, jednakże fragment Zarzecze – Chorzew Siemkowice nie został nigdy wybudowany[1].

    Obecnie prowadzony jest wyłącznie ruch towarowy dla Kopalni Węgla Brunatnego Bełchatów i Elektrowni Bełchatów oraz dla firm Auto-Cat i Sempertans.

    Według pierwotnego planu linia budowana była jako dwutorowa, ale pozostawiono ją jako jednotorową. Tuż przed Widawką ma początek linia kolejowa nr 848, a linia kolejowa nr 24 miała odchodzić na wschód w stronę Szczercowa i dalej do Wielunia.

    0

    0

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Informujemy, że na stronie ebelchatow.pl komentarze podlegają moderacji. Zostaną opublikowanie wkrótce po akceptacji.

Please enter your comment!
Please enter your name here